BOOTCAMP INFO

På ett bootcamp tränar du tabata, militärinspirerad träning, konditionsträning, backträning samt coreträning där alla träningsformer blandas under 5 veckors stenhård träning. Vi tränar måndagar, onsdagar och torsdagar och för avancerad nivå är det tisdagar och fredagar. Alla pass erbjuds både inomhus och utomhus i t.ex. stadsparker. I en grupp är det mellan 15-20 deltagare för att alla ska kunna bli sedda och att gruppen ska få en bra gemenskap. Under ett pass tränar vi både individuellt, i grupp och i par.

 

På ett bootcamp arbetar vi med funktionell träning som är den mest effektiva träningen för snabbt resultat. Du bygger upp en grundfysik av styrka, smidighet, rörlighet samt explosivitet som ger en bra grund för att utveckla din träning. För att kunna uppnå maximalt resultat är rätt teknik ditt viktigaste redskap. Med rätt teknik och kroppskontroll kommer du kunna utföra övningar med din egen kroppsvikt som du inte trodde var möjligt.

 

På ett bootcamp kan det förekomma redskap som viktvästar, battleropes, bildäck m.m. Ett flertal av de övningar vi jobbar med har mycket gemensamt med träningsformen CrossFit och ska leda till en ökad fettförbränning, en förbättrad kondition och en höjd styrkenivå samt hjälpa dig att etablera nya vardagsrutiner med regelbunden motion som ett viktigt inslag.

 

På ett bootcamp börjar passet med dynamisk stretching och uppvärmning. Uppföljningen består av ett brett utbud av olika träningsmoment som t.ex. viktlyftning, träning med egen kroppsvikt, spänstövningar och intensiva explosivitetsövningar. Med andra ord är bootcamp en blandning av olika styrketränings- och aerobicsövningar men med en högre intensitet än vad de flesta klarar av att utföra på egen hand. Tack vare gruppen och den starka lagandan som uppstår kan du pusha sig själv och dina träningskompisar att ta i ännu mer, vilket är den största fördelen med gruppträning.

 

På ett bootcamp är variation viktig för att inte tappa motivationen och glädjen i att träna, därför är inget pass det andra likt och du kommer att lära dig nya övningar och tekniker varje pass. Upplägget är tufft men grunden simpel och alla övningar anpassas efter deltagarens egna förutsättningar. Dessa avanceras sedan i takt med att gruppen utvecklas och blir starkare. Det innebär att ett bootcamp utmanar och utvecklar alla, oavsett om du är nybörjare eller har erfarenhet av träning sedan innan.